Kuvaus

Till i år är det nya Ibis Mojo HD5 som alla i Ibis EWS-team (med vår egna Robin Wallner i spetsen) kommer köra. Den bygger stolt vidare på det vinnande koncept som HD4:an en gång startade, en stenhård 27,5-tummare som inte backar för nått... och som så framgångsrikt dominerat i bland pallplatserna på EWS-touren och som senast 2017 plockade hem hela Enduro World Series.

Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom den nya (och 5:e) generationen av Mojo HD5. Men du kan vara helt lugn, det här är fortfarande en imponerande följsam enduroracer som med sitt nästan overkligt flyt fixar knepiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. Den är både stabilare och kvickare än sina föregångare och tack vare helt nya "Trac­tion Tune" har den dessutom en helt makalös markkontakt, vilket i praktiken innebär att du köra ännu fortare med full kontroll.

Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men nöjer oss med att nämna att den en längre och flackare geometri med 64,2 graders vinkel på styrhuvudet, 76 graders vinkel på sadelröret och kedjestag med 430mm längd. HD5:an har dessutom ett relativt långt topprör, vilket i praktiken ger dig ännu mer utrymme att manövrera på cykeln och det skapar i sin tur ytterligare stabilitet och flexibilitet. 

Det imponerande genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e (och självklart Dave’s bästa) version, levererar kinematik i världsklass och en respektingivande bakre slaglängd (153 mm) med magisk känsla, klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Den bakre dämparen är hämtad från kvalitetssäkra FOX och slukar glupskt underlagets alla ojämnheter, och i kombination med helt nya "Trac­tion Tune" kan du problemfritt kan köra nästan overkligt fort även i galet stökig terräng.

Liksom dess föregångare är den skapad för ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder ända upp till 2.6" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD5:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 185 mm, beroende på ramstorlek.

Letar du efter en fullt tävlingsklar enduroracer helt i kolfiber med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja ett vinnande spår, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj på den här kompromisslösa bygget är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en ilsken cykelmekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Känner du dig villrådig... då föreslår vi att du lusläser specifikationen, där du hittar detaljerad och tydlig information. Oavsett om du väljer en i Brown Pow eller en i Charcoal så kan du redan nu ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor... och du har nu alla möjligheter att plocka hem nästa Enduro World Series!

Lisää Ibis Traction Tune sarjasta

Traction Tune käsittelee pääasiassa sitä, miten Ibis on yhteistyössä menestyksekkään EWS-tiiminsä kanssa onnistunut luomaan reaktiivisemman jousituksen, joka mahdollistaa matalamman puristustason. Yhdistettynä äärimmäisen tehokkaaseen dw-link-tekniikkaan tämä takaa, että pyörä säilyttää vaikuttavan korkean polkutehokkuuden samalla kun takapyörä pystyy reagoimaan nopeammin erilaisiin alustan muotoihin. Tämä kuitenkin tarkoittaa myös sitä, että etu- ja takajousitus on huolellisesti tasapainotettu, jotta rungon taso pysyy suhteellisena epätasaisuuksiin nähden ja siten maksimoi molempien pyörien maakosketuksen tehokkaasti.

Kuulostaako monimutkaiselta? Itse perusajatus on lyhyesti sanottuna se, että sekä runko että pyöräilijä voivat liikkua esteettömästi yli esteiden, kun taas reaktiiviset jousitukset varmistavat, että pyörällä on aina maksimaalinen maakosketus... dw-link, jousitukset ja pyörät työskentelevät täysillä tasapainoisessa symbioosissa, kun taas sinä voit lähes esteettömästi leijua eteenpäin ja keskittyä täysin oikean reitin löytämiseen ja ajamaan kilpailijoita nopeammin.

Katso kaikki tuotteet Ibis Traction Tune
Tuotetiedot
Tuotenumero G-CK1294748
Merkki Ibis
Vuosimalli 2020
Pyörätyyppi Maastopyörä
Kiekkokoko 27.5" (584 mm)
Runkomateriaali Hiilikuitu
Satulatolpan halkaisija 31.6
Satulatolpan kiristin 34.8 mm
Keskiölaakerin tyyppi Englantilainen kierre (1.37" × 24 tpi)
Keskiön leveys 73 mm
Ketjuohjurin kiinnitys iscg-05
Ohjanilaakerin tyyppi ZS (ZeroStack)
Ohjainlaakeri Cane Creek 40-series
Emäputken sisähalkaisija 44 mm (1-1/8" ZS)
Emäputken sisämitta 56
Takaiskunvaimennin Fox Float X2 Factory, with climb switch
Jousituksen määrä takana 150 mm
Takahaarukka Jousitettu
Lukittava takajousitus? Iskunvaimentimesta
Jarrun kiinnitys Post Mount (PM)
Taka-akseli Läpiakseli 12 x 148 mm Boost
Paino (Valmistajan mukaan) 2.54 kg (5.6 lbs)
Väri Musta
Valmistajan väri Charcoal
Tuotesarja Ibis Traction Tune
Valmistajan kotisivu https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo-hd5
Arvostelut
Tuotenumero G-CK1294748
Merkki Ibis
Vuosimalli 2020
Pyörätyyppi Maastopyörä
Kiekkokoko 27.5" (584 mm)
Runkomateriaali Hiilikuitu
Satulatolpan halkaisija 31.6
Satulatolpan kiristin 34.8 mm
Keskiölaakerin tyyppi Englantilainen kierre (1.37" × 24 tpi)
Keskiön leveys 73 mm
Ketjuohjurin kiinnitys iscg-05
Ohjanilaakerin tyyppi ZS (ZeroStack)
Ohjainlaakeri Cane Creek 40-series
Emäputken sisähalkaisija 44 mm (1-1/8" ZS)
Emäputken sisämitta 56
Takaiskunvaimennin Fox Float X2 Factory, with climb switch
Jousituksen määrä takana 150 mm
Takahaarukka Jousitettu
Lukittava takajousitus? Iskunvaimentimesta
Jarrun kiinnitys Post Mount (PM)
Taka-akseli Läpiakseli 12 x 148 mm Boost
Paino (Valmistajan mukaan) 2.54 kg (5.6 lbs)
Väri Musta
Valmistajan väri Charcoal
Tuotesarja Ibis Traction Tune
Valmistajan kotisivu https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo-hd5
Reviews