Magazine

Inspiroidu pyöräilyasiantuntijoidemme vinkeistä ja polkupyörämaailmaan liittyvistä asioista. Lue viimeisimmät jutut alan parhailta!

Valitse oikean kokoiset renkaat pyörääsi

Asiaan perehtymättömille voi polkupyörän renkaiden oikean koon valinta olla vaikeaa ja rengasvalikoima voi tuntua oikealta ”rengasviidakolta”. Haluamme auttaa ymmärtämään mitä nämä eri merkinnät renkaan kyljessä tarkoittavat ja annamme hieman lisää vinkkejä maantiepyörän, maastopyörän ja kaupunki/hybridipyörän renkaisiin liittyen.

Rengaskoot – lukematon määrä eri kokoja, joista vain yksi on tarkka

Olet varmasti nähnyt paljon erilaisia merkintöjä, numeroita ja krumeluureja pyöränrenkaiden sivussa. Mutta mitä nämä kaikki numerot tarkoittavat?

Tällä hetkellä kaikkein tarkin mitta on ETRTO-koko, eli renkaan koko millimetreissä. Maantiepyörän renkaista löytyy usein esim. merkintä 25-622, tämä tarkoittaa, että rengas on 25 mm leveä, ja vanteen ympärysmitta on 622 mm. Juuri tämä 622 mm on tänä päivänä se kaikkein yleisin vannekoko 28”-polkupyörissä, ja jopa 29”-maastopyörissä.

Ja heti tuumakoot ovat hieman kummallisia. 622 mm tarkoittaa siis molempia, 28” ja 29” tuumaisia. Mutta miten tämä voi olla mahdollista? Tämä tarkoittaa sitä, että vanne on molemmissa kiekoissa yhtä suuri (kiekkoon kuuluu vanne, napa ja pinnat, jotka on kasattu kiekoksi), mutta 29” renkaalla tarkoitetaan mittaa, jossa rengas on laskettu mukaan tähän mittaan.

Tuumakoot eivät ole yhtä tarkkoja, ja etenkin vanhemmissa pyörissä tämä voi olla ongelmallista, sillä koot 622, 630 ja 635 mm merkataan 28” renkaiksi, vaikka kaikki eivät sovi 622 vanteelle, eikä esim. 635 mm rengas sovi 622 mm vanteelle. Tämän takia on aina parasta etsiä renkaasta tämä millimetrimitta eli ETRTO-koko.

Okei, nyt olemme käyneet läpi vanteen koon. Aika puhua renkaan leveydestä. Renkaan leveyden kanssa ei tarvitse olla yhtä tarkka kuin vanteen koon kanssa. Yhdelle ja samalle vanteelle voi asentaa eri levyisiä renkaita. Yleensä itse pyörän runko ja etuhaarukka asettavat rajat sille, kuinka leveät renkaat pyörään voi asentaa. Et voi esimerkiksi asentaa maastopyörän renkaita hybridipyörään. Vaikka rengas sopisikin vanteelle, ei rengas välttämättä mahdu pyörimään, sillä runko, etuhaarukka tai lokasuojat voivat ottaa vastaan. Voit helposti tarkistaa oikean koon katsomalla tai mittaamalla kuinka paljon rungon ja renkaan välissä on tilaa millimetreissä ja tämän perusteella päätellä, kuinka leveät renkaat on mahdollista asentaa ko. pyörään.

Lopuksi mainittakkoon vielä, että älä asenna liian pieniä renkaita vanteelle. Mikäli rengas on pienempi kuin vanne, on olemassa suuri riski, että pyörän vanne vahingoittuu. Älä asenna maantiepyörän renkaita maastopyörän vanteille – You´re gonna have a bad time!

Valitse oikean kokoiset renkaat pyörääsi

Valitse oikeat renkaat kilpapyörään

Renkaiden valinta kilpapyörälle voi tuntua loputtomalta keskustelulta itsesi kanssa. Mitä eroja niissä todella on? Miksi jotkut renkaat maksavat 20 euroa ja toiset 50 euroa? Ne näyttävät samalta, niillä on samat mitat ja niillä on lähes samat ominaisuudet!

Yleisesti voidaan kai sanoa, että hienompi kilparengas yhdistetään myös hieman kalliimpaan hintalappuun. Yksinkertaista eikö? No jätetään vitsit sikseen. Suurin osa ominaisuuksista paranee kalliimmissa renkaissa. Usein niissä on parempi puhkeamissuoja, kevyempi paino, alhaisempi vierintävastus sekä kumiyhdiste, joka antaa entistä paremman pidon. Hyvä esimerkki on Continentalin äskettäin julkaistu GP5000-rengas, joka on mielestämme melko täydellinen. Tämä on huippurengas, joka on taitettava, eli siinä on reunalanka, joka on joustava teräslangan sijasta. Tämä vähentää renkaan painoa ja antaa myös yhtenäisemmän tunteen. Renkaassa on nykyaikainen kumiyhdiste, joka antaa pitävän otteen ja alhaisen vierintävastuksen. Renkaan puhkeamissuojakumi on Vectran materiaalilla päällystetty, mikä antaa erittäin hyvän puhkeamissuojan suhteessa renkaan painoon. Joten näistä edellä mainituista ominaisuuksista maksat enemmän, ja ominaisuudet yleensä paranevat, mitä kalliimpi rengas on kyseessä.

Kilparenkaiden toinen huomiotava asia on puhkeamissuoja ja sen kestävyys vaativammissa olosuhteissa. On olemassa muutamia renkaita, jotka tekevät parempaa työtä huonommilla pinnoilla. Niillä on voimakkaampi kulutuspinta, jos haluat näyttää mihin pystyt ennen kuin kadut ovat kokonaan pyyhitty! Käytämme Continentalia jälleen mukavuuden vuoksi ja ajamme kauden GP 4-renkaalla. Siinä on kaksikerroksiset Vectran kumit, jotka lisäävät puhkeamissuojaa, sekä kumiyhdiste, joka kestää paremmin märkiä tieolosuhteita. Renkaalla on myös voimakkaampi kulutuspinta ja parempi suoja sivuseinämissä kuin tavallisilla kilparenkailla.

Okei, tämä kuulostaa ihan mahtavalta, joten miksi kaikki eivät pyöräile sitten tälläisillä renkailla? Valitettavasti renkaista tulee hieman raskaampia ja niissä on hieman enemmän vierintävastusta, joten jotkut pitävät sitä "raskaampana" polkea, eli tunne ei ole yhtä kevyt ja miellyttävä. Ero ei ole kuin yöllä ja päivällä, mutta emme suosittele kenenkään tosissaan kilpailevan pyöräilijän ajamaan täyttä kautta näillä renkailla. Se on hauskempaa GP5000-kaltaisilla renkailla!

Haluamme mainita tässä myös vähän rengasleveyksistä kilpakäyttöön tarkoitetuille pyörille. Uusimman tutkimuksen mukaan nopeimmat renkaat ovat 25 millimetriä leveät renkaat. Tämä johtuu siitä, että vanteet ovat hieman leveämpiä, joten voitat jonkin verran ilmanvastustuksessa. Osittain siksi, että saat pienemmän kosketuspinnan tiehen, mikä siis samalla vähentää myös vierintävastusta. Leveämpi rengas antaa mahdollisuuden ajaa myös pienemmillä rengaspaineilla, mikä puolestaan takaa paremman mukavuuden ja paremman pidon tiehen. Löydät myös paljon 28 mm leveitä kilparenkaita, jotka sopivat hieman epätasaisemmille teille tai niille, jotka haluavat vain hieman ylimääräistä mukavuutta polkemiseen.

Mountainbike-renkaat, loputon keskustelu

Kyllä, otsikko todella kertoo mitä tapahtuu, kun pyöräilijät keskustelevat siitä minkälaisia renkaita sinun pitäisi käyttää: kuten brändi, leveys, kuvio, kumityyppi, väri, logo, pakkaussuunnittelu… you name it!

Tällä keskustelulla on varmasti hyvä tarkoitus, sillä juuri renkaiden valinta maastopyörään on tärkeämpää kuin mihinkään muuhun pyörään. Erot renkaissa voivat olla valtavia, sillä väärä rengas voi vaikuttaa ajoalustan muuttumisen epäedulliseksi pyöräilyyn. Rengasvalinta tuntuu hankalalta, mitä minun pitäisi sitten ajatella?! Tärkeintä on erityisesti renkaan leveys ja kuvio. Leveämpi rengas antaa mahdollisuuden ajaa pienemmillä rengaspaineilla, mikä antaa suuremman kosketuspinnan ja siten paremman pidon ajoalustaan. Se saattaa jopa tuntua siltä kuin "leijuisit yli" esteiden eri tavalla kuin kapeammalla renkaalla ajaessasi. Jos haluat ajaa kuoppaisilla teillä, ilmaisu "isompi on parempi" koskee myös tätä.

Leveillä renkailla on tietysti myös haittapuolia. Leveä rengas heikkenee nopeammin ja painaa enemmän, ja se on myös hieman kömpelö tiukoissa paikoissa. Riippuu yksinkertaisesti pyöräilyn tyypistä, mikä rengas sopii parhaiten. Jos olet maastopyörä-fani, niin luultavasti valitset kapeamman renkaan kuin enduro-pyöräilyä rakastava kollegasi.

Seuraavaksi asia liittyy renkaan kuviointiin. Olet todennäköisesti nähnyt, että jotkut maastopyörärenkaat näyttävät todellisilta hirviöiltä, ​​kuten Continentalin Der Baron. Tämä rengas sopii erinomaisesti mutaisille, liukkaille, irtonaisille pinnoille, joissa tarvitset todella pitävän renkaan kaivautumaan maahan ja antamaan sinulle tukea. Haittana on se, että rengas rullaa huomattavasti huonommin helpommilla pinnoilla. Osittain siksi, että se on painavampi ja osittain siksi, että saat huonon kosketuspinnan alustan ollessa kova ja tasainen.

XC-pyöräilijälle, joka haluaa nopeutta eikä polkea kaikkein vaikeimmassa maastossa, kanttaa tarkastella X-king, joka on kevyempi valssattu rengas, jossa on pienempiä kuvioita. On vielä helpommin rullaavia renkaita on kuin tämä, mutta silloin kannattaa olla varma, että olosuhteet ovat hyvät ja pinta mahdollistaa nopean pyöräilyn.

Tässä oli lyhyesti mitä sinun tulee tietää valitessasi maastopyörään renkaita. Jos sinulla on enemmän kysymyksiä, niin ota yhteyttä osaavaan asiakaspalveluumme puhelimella tai sähköpostilla!

Riippuuko renkaiden valinta citypyörästä tai standardipyörästä?

Tietenkin! Se on itse asiassa vähän samanlainen kuin vertaisi kilpailupyörää ja maastopyörää. Leveämpi rengas antaa paremman pidon, kapeampi rengas rullaa paremmin. Kuvioinnilla ei ole väliä, jos valitset renkaan, jossa on pienet nappulat. Nappulat auttavat tarttumaan irtonaisiin pintoihin ja antavat sinulle lisää mukavuutta sorateillä.

Vielä hieman lisää renkaiden puhkeamissuojauksesta. Renkaat eivät ole täysin puhkeamattomia, mutta niitä on lähes mahdotonta puhkaista. Schwalben Marathon Plus on uskomattoman hyvä puhkeamissuojasuoja, ja renkailla on mahdollista ajaa nastojen ilman, että renkaat puhkeavat. Jos arvostat tälläistä ominaisuutta, valitse rengas, jossa on korkea puhkaisusuoja.

Toisaalta jos haluat helpommin rullaavan renkaan, niin siinä joutuu tekemään kompromissin puhkaisusuojauksen suhteen jos vertailemme asiaa mittakaavassa, jossa meillä on "helppo rullaus ja mukavuus" ja toisella puolella "erinomainen lävistyssuojaus". Siksi on tärkeää valita, kummalle puolen tällä asteikolla haluat mennä. Hyvä allround-rengas on Contact IIContinentalilta, joka on suunnilleen tämän asteikon keskellä.

Yhteenveto rengasviidakosta

Toivomme, että olet tullut hieman viisaammaksi tämän rengas eepoksen lukemisen jälkeen, vaikka meillä ei ole ollut mahdollisuutta mennäkään ihan jokaiseen yksityiskohtaan. Tällöin olisi kirjoitettava kirja, joka on paksumpi kuin lakikirja, emmekä oikein usko, että olisit jaksanut sitäkään lukea. Jos sinulla on erityisiä kysymyksiä, ota meihin yhteyttä ja autamme sinua mielellämme. Meillä on rengasasiantuntijoita sekä asiakaspalvelussa että myymälöissämme. Uskallamme väittää, että voimme vastata kaikkiin tärkeimpiin kysymyksiin useamman vuoden kokemuksella!