Magazine

Inspiroidu pyöräilyasiantuntijoidemme vinkeistä ja polkupyörämaailmaan liittyvistä asioista. Lue viimeisimmät jutut alan parhailta!

Näin vaikuttaa moottorin sijainti sähköpyörääsi

Sähklöpyöräkoulu osa 2 – Takana, edessä vai keskiasennuksella?

Sähköpyöräkoulumme toisessa jaksossa katsomme lähemmin moottorin sijaintia sähköpyörässä, miten se vaikuttaa pyöräilyyn, ja onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä. Teille jotka ette jaksa lukea koko artikkelia, teimme pienen yhteenvedon näistä kolmesta eri moottorista ja siitä mihin se vaikuttaa sähköpyörässä.

Moottorin sijainti – etunapa

  • Sopii erilaisten vaihteiden kanssa
  • Sopii jalkajarruille
  • Hiljaisempi koska moottori ei ole niin tehokas
  • Etupää tuntuu raskaammalta

Moottorin sijainti – takanapa

  • Hyvä pito
  • Korkea mukavuustaso
  • Moottori ei näy niin selkeästi (diskreetti)
  • Ei sovi kaikille vaihdetyypeille
  • Takakiekon irroittaminen on hankalampaa ja raskaampaa (esim. Puhjennut sisäkumi)

Moottorin sijainti – runko/keskimoottori

  • Matala painopiste -> parempi tasapaino, pyörä tuntuu eniten tavalliselta pyörältä
  • Avustus alkaa välittömästi kun aloitat polkemisen
  • Hyvä vasteaika
  • Yleisesti ottaen toimii aivan kuin tavallinen pyörä

Elcykel med motor i framhjulet

Sähkömoottori etunavassa

Yksi ensimmäisistä ja yksinkertaisimmista tavoista lisätä sähköavustus polkupyörään. Polkupyörään siis asennettiin etukiekko missä on sähkömoottori navan sisällä. Akku asennettiin kätevästi tavaratelineelle. Tämä järjestelmä pystytään asentamaan lähestulkoon mihin tahansa olemassa olevaan pyörään, ja muuttaa se sähköavusteiseksi pyöräksi. Tosin nämä moottorit eivät ole kovin vahvoja, sillä polkupyörän etuhaarukka ei kestä liian kovia vääntövoimia.

Tänä päivänä tämän mallinen sähkömoottori löytyy hieamn yksinkertaisimmista sähköpyöristä, sillä ne ovat verrattain edullisia järjestelmiä, ja ennenkaikkea edullisia asentaa mihin tahansa polkupyörään. Koska sähköjärjestelmä on täysin erillään polkupyörän muusta voimansiirrosta, voidaan tämän sähköjärjestelmän kanssa käyttää mitä tahansa vaihdejärjestelmää. Myös tämän ansiosta pyörän hinta saadaan pidettyä alhaisena. Tämä järjestlmä mahdollistaa myös jalkajarrujen käytön pyörässä. Tänä päivän löytyy myös muita vaihtoehtoja mikäli pyörään halutaan jalkajarru.

Kun moottori asennetaan pyörän etuosaan ja akku takaosaan tarkoittaa se sitä että pyörän paino jakautuu hieman tasaisemmin kuin että sekä akku että moottori olisi asennettu pyörän takaosaan. Tosin pyörän etupää on normaalia painavampi ja saattaa ottaa muutaman ajokerran verran että totut siihen että pyörässä on veto sekä etu että takapyörässä. Etupainoinen pyörä vaikuttaa myös ajomukavuuteen siten että esim. Etupyörän nostaminen kanttikiven yli on hieman raskaampaa. Tosin riski että pyörä alkaisi keulimaan tai kaatuisi ympäri taaksepäin on erittäin pieni vaikka pyörässä olisi lastenistuin tai sivulaukut takana tuomassa lisäpainoa. Myös puhjenneen etukumin vaihtaminen on hieman hankalampaa kuin tavallisessa pyörässä. Vaikkakin etunapa moottorilla varustetut pyörät ovat tänä päivänä hieman yksinkertaisempia malleja, on niidenkin kehitys mennyt eteenpäin ja löydätkin tästä kategoriasta pyöriä useista eri hintaluokista ja tyyleistä.

Tästä löydät meidän sähköpyörät etunapaan asennetulla moottorilla

Elcykel med motor i bakhjulet

Sähkömoottori takanavassa

Moottorin asentaminen takanapaan antaa useita etuja verrattuna etunapaan asennettuun moottoriin.  Ensinnäkin kaikki voimansiirto on takapyörässä, joten se tuntuu enemmän tavalliselta polkupyörältä. Etunapaan asennettu moottori tuntuu enemmänkin siltä että jokin vetää pyörää eteenpäin, kun taas takanapaan asennettu moottori tuntuu enempi siltä että jokin työntää pyörää eteenpäin.

Kun moottori asennetaan takanapaan, voidaan siitä tehdä tehokkaampi. Polkupyörän takakolmio kestää huomattavasti enemmän vääntöä ja voimaa kuin etuhaarukka. Tämä moottorityyppi mahdollistaa tehokkaamman moottorin mutta edelleen verrattain edullisen hinnan, mikä onkin ollut erittäin suosittu vaihtoehto sähköpyörien joukossa. Kun moottori ja akku on asennettu pyörän takaosaan, lisää tämä paino takakiekon pitoa huomattavasti. Yhtä lailla kuin etunapaan asennettava moottori, on tämä erittäin kustannustehokas tapa lisätä sähköavustus polkupyörään sillä runkoon ei tarvitse tehdä sen kummempia muutoksia jotta moottori saadaan asennettua pyörään.

Yksi huono puoli takanapaan asennetussa moottorissa kuitenkin on, tämä rajoittaa vaihde- ja jarrujärjestelmän valintaa, sillä moottori ottaa jonkin verran tilaa. Yleisesti ottaen näissä pyörissä on yksinkertaisemmat ulkoiset vaihteet. Tämän huomaa parhaiten silloin kuin pyöräilet ilman avustusta. Pyörässä ei ole siis yhtä paljon vaihteita. Pyörässä on myös suurempi pyörivä massa mikä tarkoittaa että pyörässä on oltava paremmat ja vahvemmat jarrut. Se miten pyörä ja takanapa on rakennettu ei näihin pyöriin voi asentaa jalkajarruja. Pyörään tarvitaan hyvät jarrut jotka pystyvät pysäyttämään pyörän ja reagoimaan tarpeeksi hyvin vahvaan moottoriin ja pyörän painoon.

Tästä löydät meidän sähköpyörät takanapaan asennetulla moottorilla

Elcykel med mittmonterad motor

Sähkömoottori keskiasennuksella

Tänä päivänä on aina vain yleisempää että sähköpyörän moottori on asennettu pyörän keskelle, kampien väliin. Tämän järjestelmän asentaminen pyörään ei ole yhtä helppoa kuin etu- tai takanapaan asennettavan moottorin asentaminen. Tämä moottori vaatii erityisesti tällaiselle moottorille valmistetun rungon. Tosin tässä järjestelmässä on paljon etuja. Pyörän kampien väliin asennettu moottori antaa  pyörälle matalan ja pyörän keskellä sijaitsevan painopisteen, mikä takaa pyörälle paremman hallittavuuden. Tämä tarkoitaa sitä että pyörä tuntuu enemmän tavalliselta pyörältä myös silloin kuin sähköavustus ei ole käytössä. Kun paino otetaan pois kiekoista/navoista vähenee myös pyörivä massa huomattavasti. Kiekot ovat toisinsanoen kevyemmät. Tällä on suuri merkitys sille miltä pyörä tuntuu ja miten se käyttäytyy. Kevyemmillä kiekoilla pyörä myös kiihtyy paremmin ja polkeminen ilman sähkömoottorin avustusta on kevyempää. Kiekot voidaan myös rakentaa vahvemmiksi sillä ne eivät tarvitse raskasta moottorinapaa. Voit myös valita useampia eri vaihtoehtoja sähköpyöräsi kiekoiksi jotta pyörä on juuri sellainen kuin haluat, tai mihin tarkoitukseen polkupyörää tullaan käyttämään. Esim. hieman leveämmät kiekot maastopyöriin, ja kevyemmät ja nopeammat kiekot hybridipyöriin.

Koska moottori on sijoitettu sinne missä pyörä on kaikkein vahvin, voidaan pyörään asentaa tehokkaampi moottori. Teho moottorista siirtyy kammista ketjun avulla takakiekolle. Ihan niinkuin tuotat itse voiman takakiekolle polkiessasi tavallista pyörää. Tämä tarkoittaa luonnollisempaa voimansiirtoa ja pehmeämpää kyytiä (sähköavustus ei nykäise pyörää eteenpäin yhtä voimakkaasti avustuksen aktivoituessa kuin esim. Etunavassa sijaitseva moottori). Tämän huomaa parhaiten ylämäissä ja liikkeelle lähdössä. Tämä tarkoittaa sitä että voit hallita paremmin sähkömoottorin avustuksen määrää ja saat tehokkaamman moottorin. Tänä päivänä kaikki suurimmat polkupyörän sähkömoottorin valmistajat tekevät erinomaisia keskimoottoreita ja monet niistä on erityisesti valmistettu  tietyn tyyppisen pyöräilyyn, kuten esim. Maastopyöräilyyn tai työmatkapyöräilyyn.

Keskimoottorien kehityksen ansiosta on markkinoilla tällä hetkellä paljon erilaisia sähköavusteisia polkupyöriä. Osio mikä on kehittynyt ehkä eniten on juuri sähköavusteiset maastopyörät. Tukevat tasapainoiset maastopyörät joissa painopiste on erittäin matalalla, tehokkaat moottorit  ja akku joka on ruongon suojissa on lisännyt valiikoimaa huomattavasti. Tämän tyyppisiä pyöriä ei voitaisi valmistaa etu tai takanavassa sijaitsevalla moottorilla

Tästä löydät meidän keskiasennetulla moottorilla varustetut sähköpyörät

Ostovinkit

Edellä mainittuja asioita on hyvä miettiä ennen sähköpyörän ostamista, ja toivottavasti olemme onnistuneet valaisemaan hieman enemmän tätä sähköpyörien kasvavaa tarjontaa. Tällä hetkellä saat lähes poikkeuksetta parhaimman suorituskyvyn ja mukavimman ajotuntuman sähköpyörällä jossa on keskimoottori. Mikäli epäröit mikä olisi paras vaihtoehto sähköpyöristä, voimme lämpimästi suositella keskimoottorilla varustettua sähköpyörää.